۱۳۸۹ دی ۴, شنبه

یک کارگر بینوای ایرانی با خرید یک خودرو غیر استاندارد داخلی، یارانه بنزین را نقدا و چند سال جلوتر می پردازد

جهت اطلاع، یک کارگر بینوای ایرانی با خرید یک خودرو غیر استاندارد داخلی، یارانه بنزین را نقدا و چند سال جلوتر می پردازد.
خیلی اثبات این ادعا سخت نیست. به عنوان مثال، قیمت بنزین در سال 2003 در شیکاگو معادل 55 سنت و با احتساب دلار 870 تومانی، لیتری 400 تومان بوده و همان زمان قیمت آن در ایران 80 تومان بوده است.
از طرفی در همان سال یک خودروی ماکسیما در شیکاگو برابر 29400 دلار یا معادل 26 میلیون تومان بوده است. در حالی که ماکسیما ایرانی 41 تومان فروخته می شد. با چشم پوشی از تفاوت چشمگیر اتوموبیل ها و خدمات پس از فروش و مصرف بنزین آنها، اگر هر ایرانی ماکسیما سوار، روزانه 6 لیتر بنزین (بیش از متوسط مصرف) بسوزاند، سالانه 900 هزار تومان از دولت یارانه گرفته است. حال اگر 15 میلیون تومان تفاوت ماکسیمای داخلی با خارجی را در نظر بگیریم متوجه میشویم که خریدار محترم 15 سال جلوجلو و نقد یارانه بنزین را پرداخت کرده است. البته این 15 سال بدون محاسبه سود سالیانه است. مستحضرید که اگر حداقل 15% سود برای این 15 میلیون در نظر بگیریم دولت محترم به خریدار، بدهکار هم میشود. خواننده محترمی که در ایران زندگی میکند، میداند که خودرو تولید داخل چند صباحی (و نه 15 سال) بیشتر عمر نمیکند.
دولت برای استفاده مردم از بنزین، یارانه سرسام آوری میدهد. برای شرح سرسام آن نیز به مقایسه قیمت بنزین یارانه ای با قیمت بین المللی میپردازد. از طرفی میگوید که دستمزد کارگر مثل رنگ موی سر اوست و ربطی به قیمت بنزین ندارد. اما سوال اینجاست که افزایش قیمت بنزین که منجر به کاهش قدرت خرید کارگر میشود را چه کسی باید جبران کند.
مطابق تعریف، یارانه، پرداخت بدون ما به ازاء، به منظور جبران قدرت خرید مصرف کننده و تولید کننده است.
محاسبه اختلاف قیمت در ایران و سایر کشورها و احتساب آن بعنوان یارانه صحیح نیست و باید به قیمتهای نسبی توجه کرد و قیمت دیگر کالاهای داخل سبد هزینه ای یک خانوار هم حساب کرد. باز هم ملاحظه میکنید که دولت به طور نسبی یارانه زیادی نمیدهد.
حالا فکر نکنید من انقدر با هوش بودم که این حساب کتابها را بکنم. این مطلب عینا در روزنامه توقیف شده کارگزاران در تاریخ 6 تیر 1386 منتظر شده است.

۱۳۸۹ آذر ۲۹, دوشنبه

علت اشتیاق احمدینژاد برای برقراری روابط و ایجاد کنسولگری در کشورهای کوچک افریقایی


امروز سی ان ان مقاله ای توسط تیم لیستر را برگرفته از اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس منتشر کرده با عنوان: تعقیب مواد اتمی رها شده از کنگو تا قفقاز

این مقاله مینویسد:
یکی از کابوسهای قرن 21 دستیابی گروهای تروریستی و حکومتهای شرور به مواد اتمی که تا حد استفاده در سلاح اتمی غنی شده باشد بوده است. مکاتبات دیپلماتیکی که توسط ویکی لیکس جمع آوری شده نشان میدهد که از مرکز افریقا تا مرکز آسیا، این امر یک دقدقه های دائم برای مسولین امریکا بوده است.

دو پیام در سال 2007 نشان از کشف اورانیوم در بسته های متعدد در جمهوری کنگو میدهد. تمام محموله ها برچسب دار هستند و نشان از تولید در کشور بلژیک میدهد.
پیامهای ارسالی از کشور بروندی همچنین نشان از کشف اورانیوم در انبارهای زیرزمینی مخفی دارد. یک جاسوس ناشناس اعلام کرده که: برای باز کردن این انبار زیرزمینی 4 ماه وقت صرف شده است. در این مدت 2 نفر توسط نارنجک هایی که تله گذاری شده بودند جان خود را از دست داده اند. همچنین اطراف این انبار تماما مین گذاری شده بوده است. یکی از این بسته ها با وزن 3 کیلو گرم در باکاوو و دیگری به همان وزن در گوما قرار دارد. این جاسوس اعلام کرده که فردی را میشناسد که سه بسته دارد و آنها را برای فروش گذاشته است.

در سال 2006 یک پیام دیگر از دارالسلام در تانزانیا، خبر از ارسال یک محموله اورانیوم افریقایی توسط دو شرکت حمل و نقل سوییسی میدهد. این اورانیوم احتمالا از جمهوری کنگو از طریق دارالسلام به مقصد ایران فرستاده شده است.

ادامه مطلب و گستردگی قاچاق اورانیوم حتی بوسیله خودرو سواری در آسیایه میانه در لینک زیر:


با توجه با این اطلاعات و وجود اورانیوم غنی شده در بازار سیاه افریقا، شاید بتوان به پاسخی برای چرایی برقراری ارتباط ایران با این کشورهای دور افتاده و کوچک افریقایی و هزینه کردن در این کشورها پی برد.

۱۳۸۹ آذر ۲۸, یکشنبه

همبستگی ملی!

امروز 28 آذر هنوز هیا هوی آزادسازی قیمتها و حذف یارانه در تمامی دنیای الکترونیک موج میزد که ناگهان متکی، وزیر برکنار شده دولت که دیروز در جلسه خداحافظی خودش شرکت نکرده بود، اعلام میکنه که معاون اول رییس جمهور دروغ گفته و او از این تصمیم با خبر نبوده و اصلا اینگونه حذف وی مغایر اخلاق و دین و اصول دیپلماتیک است. چند ساعت بعد مشاور اول رییس جمهور، هاشمی ثمره، اعلام میکنه که نه بابا متکی در جریان بوده و او دروغ میگه.

چند ساعت بعد در وسط جلسه هیات دولت مهرداد بذرپاش، رییس سازمان جوانان، بدلیل انتقاد از مشایی ، مشاور عالی رییس جمهور، از کار برکنار میشه و همون جا هم برای سمتش جانشین انتخاب میشه. بذرپاش هفته پیش هم از هیات مدیره سایپا برکنار شده بود.

اما در دنیای ورزش، علی دایی، سر مربی پرسپولیس بعد از باخت 4 بر 1 مقابل صبا استعفا میده.

در دنیای امنیت کشور، چندین فرد ناگهانی بازداشت میشند. از استاد اقتصاد گرفته تا روزنامه نگار و کاریکاتوریست. نیروی انتظامی هم به بهانه امنیت اجتماعی در کوچه و خیابان موج میزنه چون میترسند مردم بعد از آزاد شدن نرخها آشوب کنند.

نکته ای که خیلی جالبه اینه که قبل از آزاد سازی قیمتها که واقعا یک کار عظیمی است از نظر اقتصادی و مطالعه و بستر سازی مناسب میخواد، همه از همبستگی برای تحقق اهداف این طرح حرف میزدند. از همه بیشتر هم از عکس العمل مردم ترس داشتند. مردم هنوز عکس العملی نشون ندادند اما جای جای این حکومت انگار زلزله اومده. البته من ورزش را هم حکومتی میبینم چون اصلا مردمی نیست و همه ارکانش را دولت تعیین میکنه.

تازه تمام این اتفاقات تا ساعت 5 عصر افتاده و تا شب زمان زیاد است که شاهد اتفاقات مهیج تری باشیم. 

۱۳۸۹ آذر ۲۷, شنبه

ارتش امریکا مترجم همزمان فارسی استخدام میکند. آیا این نشانه آماده شدن امریکا برای حمله به ایران نیست؟

امروز در حال وبگردی در سایت گویا نیوز یک تبلیغ فلش جذاب نظرم رو جلب کرد. این تبلیغ هم چیزی نبود جز آگهی جذب سرباز برای ارتش امریکا. 
http://www.goarmy.com/careers-and-jobs/browse-career-and-job-categories/intelligence-and-combat-support/interpreter-translator.html
توی این لینک نوشته  "نیروی دفاعی یک ملت به جمع آوری اطلاعات در روزنامه ها، مجلات، بنگاهای خبری و دیگر منابع حبری بستگی دارد. برای همین دانستن زبانهای خارجی توسط بعضی از افراد ارتش بسیار مهم است. ارتش امریکا به سربازانی که توانایی مکالمه به زبانهای خاورمیانه هستند نیازمند است. یکی از زبانهای مورد احتیاج فارسی ایرانی است."


 اینکه ارتش امریکا احتیاج به مترجم هم زمان فارسی پیدا کرده شاید زنگ خطری برای قوت گرفتن احتمال حمله امریکا به ایران باشه.  البته جذب مترجم فارسی زبان و حتی آموزش زبان فارسی به دیپلماتها و کارشناسان اطلاعاتی امر تازه ای نیست. بخصوص که در دانشگاهای نزدیک واشنگتن مثل دانشگاه مریلند، زبان محاوره ای فارسی بصورت مجانی و فوق العاده تدریس میشه. اما اصولا این افراد در سازمان سیا و یا وزارت خارجه مشغول به کار میشند و نه بعنوان سرباز در ارتش امریکا.


اما نکته جالب این تبلیغ، جذب سرباز مترجم و مترجم همزمان است. خوب سرباز هم کارش جنگیدن در میدان جنگ و یا کار اطلاعات عملیات کردن در زمان جنگه. در شرح وظایف این تبلیغ هم آمده که سربازان ممکن است برای مترجمی همزمان افرادی را همراهی کنند. که این هم یعنی ما در آینده با افرادی فارسی زبان وارد گفتگو و مبادله میشیم و احتیاج به کسی را داریم که زبان طرف مقابل را بفهمه.